Pagina's

zaterdag 23 november 2013

School #1 - De zoektocht

School. Ik denk dat iedereen wel weet wat school is. Ook ik zit op school. Ik zit in mijn eerste jaar op een MBO opleiding. Ik doe helaas een BOL opleiding, wat betekend dat ik periodes fulltime naar school moet, en periodes fulltime stage loop. Ik heb mijn eerste schoolperiode nu gehad en ben nu bezig met de tweede periode, stage. Wil je weten wat voor opleiding ik doe en hoe het verloopt op school? Klik dan verder!
Vanaf januari 2013 was ik opzoek naar een nieuwe opleiding. Ik was bezig met de kappersopleiding maar vond dit echt helemaal niks. Niks voor mij, elke dag staan, tegen mensen praten, altijd het zelfde verhaal, mensen die niet te vrede waren, mensen die alles perfect willen, elke dag hetzelfde maar met andere personen en verdienen kun je er ook niet echt mee. Niks voor mij dus. Ik had na 1 maand de stap gezet om te stoppen met mijn opleiding en te zoeken naar een andere opleiding.
Maar omdat ik nog geen 18 was, toendertijd, was ik nog verplicht om naar school te gaan. Ik kwam dus in een klas terecht waar allemaal 'probleem' studenten waren, iemand die een alcohol verslaving had, iemand die te vaak had gespijbeld en zelfs iemand die in de gevangenis had gezeten. Ik voelde mij hier niet echt thuis, maar gelukkig waren er ook studenten zoals ik, die niet wisten wat ze wilden.
Ze noemden deze klas de 'kansklas', zodat deze studenten een nieuwe kans konden krijgen, door daar zelf voor te zorgen.
In die tijd heb ik voor mezelf heel goed gezien dat ik eigenlijk het liefst wilde werken, geen bijbaantje, maar echt een baan. Maar hiervoor moet je gewoon een opleiding gedaan hebben, en ik was altijd nog onzeker over wat ik wilde.
Ik moest dus gaan zoeken wat mij leuk lijkt als baan en wat voor mij haalbaar is. Ik heb toen lijstjes gemaakt met dingen die ik leuk vind, minder leuk vind, waar ik goed in ben en waar ik minder goed in ben. En ben daaruit gaan kijken naar beroepen.
Een ding dat ik heel erg leuk vind en graag doe is mensen helpen, er zijn heel veel beroepen waarin je mensen kunt helpen. Ook ben ik graag creatief en fotografeer ik graag (nou ja, als ik zin heb om tijd vrij te maken). Zo zijn er drie beroepen uitgekozen: fotografe, thuiszorg en secretaresse. Zo ben ik naar open dagen gegaan van diverse opleidingen waarbij ik een van deze beroepen later mee kan uitvoeren. Eerst ben ik naar het Grafisch Lyceum in Rotterdam geweest om naar de opleiding fotografe te kijken. Voor deze opleiding moet je heel veel motivatie en creativiteit hebben en moet je ook heel veel discipline hebben. Tijdens die open dag heb ik besloten dat ik deze opleiding niet ga doen, niet alleen door gebrek aan motivatie, maar ook omdat ik mijzelf niet zo creatief zag als dat je moest zijn, en dat een baan vinden en geld verdienen gewoon heel lastig is.
Ook ben in naar open dagen gegaan van scholen bij mij in de buurt die voor de opleiding thuiszorg zorgde. Hierbij kun je kiezen tussen gehandicapte zorg en oudere zorg. Oudere zorg zie ik mijzelf sowieso niet doen dus heb ik vooral geïnformeerd naar gehandicapte zorg. Bij dit beroep heb je geen vaste tijden en ben je ook niet heel zeker van een baan in deze tijden - crisis, minder geld naar thuiszorg -  dus heb ik ook voor mijzelf besloten dat dit een 'misschientje' is. 
Op naar de volgende open dag. Hiervoor ging ik naar een ROC die ook bij mij in de buurt is. Deze keer keek ik voor de opleiding secretaresse. Hierbij denk ik aan mensen helpen, veel computerwerk en vaste dagen werken. Ik heb uiteindelijk voor deze opleiding gekozen.

Omdat ik natuurlijk heel graag BBL wilde doen, wat betekend dat je 4 dagen werkt en 1 dag naar school gaat, moest ik opzoek naar een bedrijf dat mij aan wilt nemen als lerende werknemer. Zoals sommige van jullie misschien al hadden verwacht is dit zoveel moeilijker als dat het lijkt.
Het bedrijf moet erkent zijn als leerbedrijf. Dit betekend dat het bedrijf BBL-ers en stagiaires aan mag nemen. Dit was nog niet eens zo heel lastig. Er is een website waar je op kan kijken waar alle erkende bedrijven staan. Ik heb in 3 maanden heel veel mailtjes gestuurd naar verschillende bedrijven, maar elke reactie was een nee.
Vaak kreeg ik reacties als: "Wij zoeken geen stagiaires". Aan zulk soort reacties kon ik mij dan ook heel erg ergeren. Ik vraag niet of jullie stagiaires nodig hebben, maar ik vraag of jullie een lerende werknemer aan wilt nemen. (Het verschil tussen stagiaire en BBL-er is dat een BBL-er een contract krijgt en echt in functie is van het bedrijf, ook is een BBL-er er voor een langere tijd en een stagiair er meestal maar voor een korte periode.) Een andere reactie die ik vaak kreeg was dat ze liever een meer ervaren iemand hadden, of dat ze maar iemand wilde voor bijvoorbeeld 10 weken.
Ook kreeg ik vaak als reactie dat ze mij wel wilde, maar mij dan niet wilde betalen. 
In het eerste geval heb ik de bedrijven een mailtje terug gestuurd dat wat ik bedoelde met BBL en dat ik dan dus geen stagiaire ben. Dit had ik ook allemaal heel erg duidelijk uitgelegd in mijn motivatiebrief, maar dat is dan weer een feit dat niet iedereen altijd alles leest.
Uiteindelijk heb ik dan ook niets gevonden en ben ik begonnen met een BOL opleiding tot secretaresse.

Tot zover mijn zoektocht naar een opleiding/stage. Een volgende keer komt mijn school en mijn stage aan de beurt.

Ik hoop dat jullie het een leuk artikel vonden en dat jullie niet moe zijn van het lezen,

Liefs,

Geen opmerkingen:

Een reactie posten